Trobada a la Presqu’île de Crozon

bretanya 2016

A la Presqu'île de Crozon, hi havia prevista la trobada d'un centenar de caiaquistes internacionals organitzada pel Forum.EU gràcies a en Romain, en Nico, l'Etienne, l'Andrei i d'altres companys. Ben segur que alguns Pagaias hi serien presents. Així doncs, la Teresa, el Juanjo,l'Imma, la Sylvie, en Michel, la Domi i en José. Després arribarien l'Evaristo, l' Artur, en Pep, la Marta, la Lorea i en Jordi. Així també com la Domi i el Bob de Marsella (els nous membres del club ). Les sortides es faran segons els interessos i els coneixements de cadascú.

És l'ocasió de retrobar nombrosos amics de tot arreu (belgues, anglesos, alemanys i ben evidentment casi tots els bretons). El lloc és perfecte per a fer sortides de tots els nivells. El famós i espectacular cap des Tas de Pois, sembla que va faltar imaginació per a posar un nom cada roca: es diuen Petita, Mitjana o Grand Pois ... El cap de la Chèvre, on es pot observar tota la badia de Douardenez fins al Raz de Sein, l'illa de Molène la Rade de Brest i el riu de l' Aulne i el surf sobre les platges del Goulien.

Cada dia diferents sortides estaven programades i cada vespre un aperitiu reunia tothom; començant pel famós aperitiu de les regions, com de costum, on cadascun porta una especialitat del seu lloc.

Per part dels pagaies, com sempre, va ser el pernil. Vam tenir la sort de veure en Jean Marc i la seva família, ja que va poder escapar-se un dia de la feina. El temps és magnífic i totes les sortides són màgiques sota el sol. Un grup de irreductibles anirà fer el Raz de Sien amb força coeficient. Quedaran alguns vídeos per a la memòria. I les surfejades de l'últim dia seran rellevants. Però és temps de tornar a casa. Poc a poc s'està buidant el càmping i, amb tristesa, la gent s'acomiada; però ja s' està preparant una altra trobada pel mes d'abril, el Simpòsium 2017 a Llançà !

Dominique Geraud

ONADES, CORRENTS i SURF a Bretanya

Bretanya2016 WEB

Feia molt de temps que en José volia fer descobrir a la gent de Pagaia els corrents i els punts estratègics de la Bretagne per jugar en corrents i mar moguda. Doncs gràcies a l'ajuda d'en Jérôme Leray, el projecte s'ha pogut dur a terme al començament d'aquest mes d'agost. En el nostre grup hi havia catalans del nord i del sud, la Sylvie, en Michel, la Janine, en Djamel, l 'Emmanuel, en Jean-François, la Teresa, en Manel, en José Luis, en Juanjo (acompanyat de l'Imma), la Domi, en José i en Jérôme. També hi havia altres amics bretons que van tenir l'amabilitat de fer-nos de guia. Esperàvem un temps amb vent, pluja, núvols i poc sol; però per sorpresa nostra el temps va ser excel•lent i tota la setmana vam tenir calor. Vam instal•lar-nos al primer càmping del Hallate en el Morbihan, vam estar tots encantats amb aquest càmping ecològic, que respecta l'entorn, en calma i salvatge. En un marc tan màgic, en el nostre primer apéro- bríefing, ens van informar molt bé sobre el que ens esperava l'endemà en el Golf de Morbihan. Al programa hi havia surf i jugar en els corrents i contracorrents del Golf.
Amb el casc al cap i acompanyats per en Jean François (un amic bretó) el nostre equip havia d'estar a l'hora per posar els caiacs a l'aigua a la cala de Pen Lanning, per anar a surfejar sobre l'onada estàtica de Berder. Teníem el corrent descendent, i l'onada es formava entre la terra i l île Aux Moines; al passatge estret l'aigua passava amb força. Vam arribar a lloc i cadascun de nosaltres va poder surfejar i deixar-nos anar amb el corrent per posar a prova la nostra agilitat. Després de les explicacions d'en Jérôme i d'en José ho veiem més clar. Quan l'aigua comença a faltar veiem aparèixer la carretera de pas entre la illa i la terra sota la punta del nostre caiac, impressionant. Amb un bon coeficient de 84 podem seguir practicant els passos entre les illes; a continuació prenem ràpidament la direcció de la "Jument", arribem a la balisa verda, i entrem en el fort corrent que es crea a la sortida del Golf. Aquí hi ha de tot, les contres, les zones de cisallament i els remolins.

Aviat hem d'entendre com funciona aquest lloc que sembla un riu. Hem de palejar fort per tornar a la zona de corrent, en la zona de cisallament hem de guardar l'equilibri. Així podem gaudir del corrent i de les onades. Després d'algun esquimotatge i algun rescat, tots estem encantats de fer una pausa per dinar a la platja de Port Navarro per reprendre forces. Un petit port que hi ha a la sortida del golf. Retornem amb el corrent de pujada que ens empeny ràpidament. Quin plaer !
El segon dia serà de navegació en el Golf, el petit mar de l'interior i les seves 42 illes. Com orientar-se en aquest laberint?. Un indret privilegiat per a la fauna marina, ocells, foques... El verd de les illes sobre el blau intens del mar el fa un indret únic. No es pot desembarcar a l' illa neolítica de Gavrini per la protecció dels ocells. Tothom torna cansat però amb un somriure.

El tercer dia anem a fer la volta de la Presqu'île de Quiberon i la seva costa salvatge per jugar entre les roques. Podem navegar arran de les roques amb el marejol i els trencalls de les onades. Serà un dia divertit i esportiu, també es faran alguns rescats i sobretot aprofitem moments de plaer i de felicitat entre aquestes forces de la naturalesa, el mar i la terra. Afortunadament aquest vespre el sopar està a punt gràcies a la cuinera que ha instal•lat la seva cuina al càmping, degustem el cuscús de verdures.
Dijous hem de desmuntar l'acampada per marxar en direcció al cap Sisun al càmping de Keringard. És un càmping situat en una granja, senzill però amb una gran sala per posar-se a resguard en cas de mal temps, un lloc molt tranquil i agradable amb poca gent. Després, al migdia, caminem per la punta de Raz, per entendre els seus corrents i contracorrents. Les nostres cares estan crispades davant l'espectacle! Veiem el far de la Vieille, majestuós, al seu voltant el mar esta turmentat, amb aquests corrents i contracorrents. Els trencalls de les onades són magnífics i grandiosos des dels penya-segats de 70 metres d'altura. La llum es tan brillant, que sembla que el mar és de color de plata. A la llunyania s'endevina l'illa de Sein que sempre està enmig de boira. La seva fama és ben justificada!
Estem ben atents a les explicacions d'en Jérôme i d'en José per recordar correctament els noms de les roques que formen els contracorrents (aquestes grans roques a on podrem posar-nos a resguard), entre el far i el Cap, El Trouziard, el petit i gran Raz!. Aquells no els oblidaré!
Per acabar passem davant la badia Des Trépassés ( Badia dels Morts ). On les onades trenquen amb força a la platja. Serà el nostre lloc de sortida i entrada entre els surfistes els propers dies. Al tornar al càmping ens ve de gust una bona cervesa, per alguns el Patxaran d'en Juanjo ajudarà a no pensar en l'endemà.

Divendres a les 9h estem tots preparats a la platja de la badia de Des Trépassés, amb alguns surfistes, el casc ben fixat i amb ganes d'anar-hi. Prenem la direcció del cap del Raz, després d'una hora de palejar, ens trobem davant del primer obstacle amb un petit corrent. Això sembla molt fàcil, passem els obstacles jugant en el corrent on l'onada és encara dèbil fins al far de la Vieille

Aquí tothom està tranquil, alguns es fan els valents i segueixen en Jérôme que salta (3m), des del far de la Vieille.
Però observem que ràpidament es formen onades al voltant del far i comença la part de gaudir del surf sobre les onades estàtiques. Al començament estan ben formades i el trencant no és fort, és agradable poder surfejar onades i onades; però desprès de 1,30h comencem a sentir els braços cansats, les onades són moltes grosses i trenquen molt. Es queden solament en Jérôme i en José. Els demés ens posem en la zona de calma i podem observar les maniobres de la petita embarcació que esta pescant dins el corrent.

Tothom reprèn forces menjant una barra energètica pel retorn que es preveu dur, ràpidament tots palegem amb força mantenint l' equilibri en les zones de cisallament. Passem entre les roques, entre els correntes i fem els bacs. Desprès d'alguns esquimotatges i rescats, tothom arriba a la zona de calma. Excitant aquest joc ! Encara ens queda una hora de navegació tranqui-la per recuperar forces abans de l'arribada. Ara percebem les grans onades de la platja i sobretot una línia contínua de surfistes! Les coses es compliquen; passar entre ells i aguantar les onades. Després d'algunes arribades espectaculars i algunes revolcades, tots contents i cansats anem a menjar i prendre unes bones cerveses !

En Jérôme ha de deixar-nos, però ens trobarem la propera setmana. Moltes gràcies al gran caiaquista!.

Arribant al càmping tenim l'alegria de veure al Hugues Termeau, entrenador i formador del centre Nàutic de Plouhinec .No podrà acompanyar-nos demà, està massa ocupat navegant amb el veler l'Hermine, però vindran guiar-nos Guénolé, Julie, Patrice, Marc i Jean. Estem en molt bona companyia, llàstima pel Manel i pel José Luis que han de marxar.

Diumenge ens trobem a les 9h a la platja de la badia de Des Trépasses amb el nostre petit grup d'amics bretons. Una sortida tranquil•la en direcció del cap Raz, per tornar a jugar i fer pujar la nostra adrenalina en els corrents, abans de prendre la direcció de la illa de Sein. Amb el corrent, sota un cel blau, i amb una visibilitat excel•lent, (cosa excepcional), per arribar a l'illa de l'extrem del món. Tenim el corrent a favor i l'arribada és ràpida.
Tindrem tot el dia per aprofitar-nos d'aquesta illa tan maca, visitar el seu far i menjar el far breton , que son unes postres amb un bon suc de poma d'en Patrice, el cultivador.Tornarem amb el corrent passant per el far de Tévennec amb marejol forta, només Guénolé i Julie tindran el coratge de desembarcar-hi saltant amb agilitat sobre una roca. Per acabar aquesta bonica jornada l'arribada en surf és divertida i força moguda per a alguns i menys per d'altres. Gràcies a tots els participants per aquesta agradable companyia sobretot a Jérôme i José que ho han fet possible. Una setmana de tècnica i descobriment. Repleguem equipatges per anar cap al nord de la Bretanya, a la Presqu'ile de Crozon, amb alguns amics Pagaies.

Dominique Geraud

Resum de Caiac i Entorn 2016

Activitat: Caiac i entorn 2016
Dates: 28-29 de maig
Nom de l'activitat: Descoberta de Terres de l'Ebre i el seu entorn
Responsables: Pili Vendrell, David Carrera, Manel Teodoro

La sortida de caiac i entorn d'enguany ha estat un cap de semana de descoberta d'un territori nou, el seu litoral característic (cales i platges de sorra i el delta), la seva biodiversitat (praderes de posidonia, llacunes litorals, ..) i el riu Ebre, la seva natura i la seva problemática d'impactes i amenaçes (regresió i subsidencia del Delta pel Canvi climàtic i el Pla Hidrològic Nacional) .

La sortda ha estat tot un èxit tant per lo bé que s'ho han passat els socis PAGAIA, com per la capacitat d'adaptació que s'ha tingut des de l'organtizació en solventar les problemàtiques que s'han presentat els dos dies: una competició esportiva disabte va obligar a canviar el sentit de la ruta de l'Ametlla a l'Ampolla, i el fort Mestral que va bufar diumenge va fer canviar la ruta pel riu Ebre, la desembocadura estaba realment complicada i es va realizar un descens des de les poblacions de Mora a Benifallet.

ebre2

Es va comptar amb l'assistència d'un palista local que ens va guiar a descobrir tots els racons més emblemàtics d¡aquesta terra: la piscifactoría de tonyines de, el Port de l'Estany, les llacunes litorals, entre elles la de Santes Creus , les platges de posidonia, el riu Ebre i el bosc de ribera, les espècies d'ocells que anavem veient, les illes de l'Ebre i els seus galatxos o braços, remansos de tranquilitat ...
I tot amb el segell PAGAIA del sopar de germanor compartit al càmping sota les "focs artificials" de la tempesta eléctrica que va pasar pel costat.

ebre3ebre4
Els socis Pagaia ja coneixen un nou tram de litoral i disposen dels mapes i recursos per poder-hi anar a palejar ¡!!

Resum de la AgruPagaia 2016

Una de les novetats del calendari d´activitats d´enguany era precisament la sortida organitzada conjuntament entre el nostre Club i la Agrupa. Des del primer moment tant els responsables d´un club com de l´altre vam posar tots els esforços en l´organització i la planificació de la sortida.

Vam fixar la data, el diumenge 8 de maig i el lloc la costa de Palamós amb sortida de la Fosca.

A mesura que s´acostava la data de la trobada, la meteorologia es complicava, una llevantada moderada afectava feia dies la costa central catalana. Era el "temporal de les faves" que també es volia afegir a l´acte. De totes maneres el diumenge de la sortida sembla que hi havia una petita treva, el vent baixava d´intensitat, però la probabilitat de pluja segons les previsions era bastant elevada encara.
Com en qualsevol altre sortida i vistes les previsions els dos clubs vam activar el protocol de sortides. Nosaltres, vam canviar el nivell mig inicial per un nivell avançat. A més a més, de mutu acord amb l´Agrupa, vam canviar el sentit de la mateixa. Sortir de la Fosca en aquella situació seria complicat, aquell dia la platja estava reservada als surfistes. L'opció de Llafranc era la millor, el port ens protegiria i podríem sortir sense gaires problemes.P5080183

Les condicions adverses i el canvi de nivell van afectar a la participació de la sortida. Finalment ens vam trobar a les 9,30 h 4 Pagaies, 2 Agrupes i 2 socis dels dos clubs. El dia, com era d´esperar, era gris i emboirat, encara no havíem descarregat els caiacs i les primeres gotes començaven a caure. En aquell moment més d´un s´hagués quedat a casa tranquil•lament.

Finalment vam sortir de port i a mesura que sortíem de la protecció de la costa notàvem la mar de fons que era considerable. Les onades, com solen ser en aquest tipus de mar, eren nobles i gairebé no trencaven. Les roques estaven impossibles, la força del mar feia molt arriscat acostar-s´hi, si més no per a la gran majoria dels participants. Començàvem la navegació conscients que probablement no tindríem cap opció per desembarcar en tota la costa. A més hauríem d´anar molt a l´aguait amb els nombrosos "baixos" que hi ha en aquesta zona on les onades, per efecte de la poca profunditat, creixien de manera exagerada.
Vam navegar fins arribar a la Fosca, allí, com era d´esperar, els surfistes xalaven de valent. Ja de tornada vam poder desembarcar una estoneta en una raconada de Castell, canvi d´impressions i retorn cap a Llafranc. Vam aprofitar la tornada per arribar-nos fins a les Formigues i d´allí directes una altre vagada al punt de sortida unes hores abans.

A mesura que avançava la jornada el dia s´anava obrint i finalment fins hi tot va sortir el Sol. Ja a port, vam carregar els caiacs els cotxes i vam acabar la jornada compartint taula i paella.

Resum de la Semana Pagaia 2016

Cinquanta i escaig socis van participar a la setmana Pagaia que va tenir lloc del 19 al 27 de Març a Llançà. L'objectiu de la setmana era que en un ambient relaxat i tranquil els socis poguessin gaudir de un petit simpòsium orientat a formació i de les ja clàssiques posteriors sortides.

Set ponents d'aquí, França i Anglaterra: Eila Wilkinson, Kate Duffus, Nigel Dennis, Manolo Pastoriza, Jérome Leray, Jean Marc Terrade i Marc Martin van portar els tallers.

IMG 1886

Començaven a les 9:30 a la seu del club a Llança i la platja s'omplia dels colors i les formes allargades dels caiacs arrenglerats a la vora del mar, tant dissabte com dilluns les jornades de tallers eren de tot el dia pels voltants de Llançà i el dissabte de jornada partida amb la tarda dedicada a esquimotatge just a la vora de la platja. Hi van haver tallers d'iniciació i maniobres tant en pala europea com en pala groenlandesa, de rock hopping, de resolució d'incidències i, el darrer dia de la setmana, de manteniment i cura del caiac. Aquest darrer taller, just al costat del monument a la barca de Pescadors al mig del passeig de Llançà, va cridar forta expectació en els passejants el matí del dissabte de "glòria".

IMG 1884

Vam tenir una setmana variada, el temps es va comportar, be vam tenir de tot, pluja, vent onades i tots els dies es van poder fer activitats encara que vam haver de fer mans i mànigues i moure cap al sud moltes d'elles per la tramuntana. Les sortides van ser de Port Lligat en direcció al Cap de Creus on la tramuntana empenyia, a la platja de Sant Pol de Sant Feliu de Guixols fugint de la forta ventada un altra vegada i la darrera a Cala Tavallera on fins i tot els dofins acompanyaven i la tramuntana s'aixecava a la tarda.
Es va fer formació en BCU 3 i 4 estrelles i molts companys que van venir de França aconseguien aquesta titulació. Les sessions teòriques es van fer a Llançà i les pràctiques als voltants de la platja de Sant Pol.IMG 1863

A part del caiac, en un "plis-plas" (es diu fàcil) els nostres cuiners i cuineres preferits van organitzar una paella per setanta per llepar-se els dits, l'Ajuntament i l'Institut de Llançà ens havien cedit l'espai de la cantina de l'institut. Per les pernoctes al Càmping Sant Miquel de Colera, a qui hem d'agrair l'atenció amb que ens va ajudar en l'organització i la paciència de rebre un grup nombrós que va canviant dia a dia, es respirava un ambient agradable i els participants s'ajuntaven en els bungalows tot compartint els sopars i en les animades trobades nocturnes. A la Valleta vam riure mentre els nostres companys estrangers van rebre un animat "taller" de calçotada. El diumenge 27 de Març, els ponents sortien cap a casa i, amb escala a Blanes el dissabte per la nit, van arribar puntualment a l'aeroport.

Per concloure, aquesta Setmana Pagaia va ser molt participativa i propera, vam sortir al mar sense preocupacions organitzatives i val a dir que ens va fer oblidar que enguany no hi ha simpòsium!